1, 2, 3... hier is het dan: ons nieuwe logo!

logo

 

Zonnebeke krijgt een nieuw jasje. Het welgekende blauw gele logo waar de zon en de beek in te zien zijn, krijgt na twaalf jaar een moderne opvolger.

In 2008 kreeg Zonnebeke voor het eerst een logo. Het wapenschild maakte plaats voor het ondertussen welgekende blauw en gele embleem met bijhorende baseline. Zonnebeke kreeg een visuele identiteit die doorheen de jaren steeds herkenbaarder werd.

Logo’s zijn echter niet tijdloos en na twaalf jaar kiest het bestuur voor een opfrissing. Geen volledig nieuw logo dus, wel een remake van het bestaande exemplaar om de herkenbaarheid te behouden. Het nieuwe ontwerp zorgt voor een moderne en kwalitatieve uitstraling met de sterke elementen vanuit het verleden. De blauw en gele kleur blijven. Visueel herken je nog de zon en de beek. Ook de naam ‘Zonnebeke’ blijft voluit geschreven. Deze elementen vormen samen met de baseline nog steeds een sterk geheel.

De grote vernieuwingen zitten in de compositie en de typografie. Een nieuw lettertype en een herschikking verhogen de leesbaarheid. De naam Zonnebeke is prominenter aanwezig en oogt fris en modern. Om het geheel nog sterker te maken werd ook een subtiel element toegevoegd dat verwijst naar de vijf deelgemeentes alsook naar het dynamisch leven binnen de gemeente. Bovendien zorgt dit visueel ook voor versterkte weergave van de zon op de beek.

De opfrissing van het logo opent perspectieven. De communicatiedienst zag in deze restyling de opportuniteit om bijhorend ook een volledige huisstijl te laten ontwikkelen. Kenmerkend in de huisstijl wordt de aanwezigheid van een typerend pixelpatroon dat verwijst naar de link tussen de toekomst en het verleden in groot-Zonnebeke. Vanuit de toekomst kijken we nog steeds terug op de sporen die het verleden hier naliet. Samen met het gebruik van beelden die de omgeving accentueren zal zo een extra dimensie aan de huisstijl worden toegevoegd.

 De uitwerking van dergelijk huisstijlverhaal is een uitdagende opdracht. Heel wat gemeentelijke diensten hanteerden immers tot op heden een eigen stijl. Denk maar aan de sociale dienst, de bibliotheek of de dienst voor toerisme.

“Als gemeente willen voortaan sterker naar buiten komen als één geheel, één organisatie die heel wat te bieden heeft. Herkenning tussen al onze initiatieven moet de rode draad worden, om van Zonnebeke een zichtbaar sterk merk te maken”, aldus schepen van communicatie Ingrid Vandepitte.

Het vernieuwde logo wordt dit najaar geleidelijk aan geïmplementeerd. Doordat de nieuwe variant een verdere ontwikkeling is van het oude logo, wordt de communicatie gefaseerd aangepast. Het bestuur wil de omschakeling immers duurzaam aanpakken.

Inwoners en bezoekers van de gemeente zullen het logo dus steeds meer zien opduiken: in het straatbeeld op de wagens van de technische dienst, op het briefpapier wanneer je thuis een brief ontvangt, op de borden langs de speelpleintjes of wanneer je een Zonnebon aankoopt.

 

Contact

Gemeente Zonnebeke

Langemarkstraat 8, Zonnebeke

www.zonnebeke.be

Schepen van communicatie, Ingrid Vandepitte

0472 95 54 68 – ingrid.vandepitte@zonnebeke.be

Diensthoofd communicatie, Bo Vandenberghe

051 68 03 89 – bo.vandenberghe@zonnebeke.be