Het gemeentebestuur beslist om de poets- en klusdienst vanaf 2026 niet langer zelf te organiseren, maar op zoek te gaan naar een partner die dit overneemt.
De zoektocht naar deze partner start dit najaar.
Wat gebeurt er nu?
Voorlopig verandert er niets: jouw poetsvrouw of klusjesman van de gemeente blijft langskomen zoals je dat gewoon bent. Zodra de nieuwe partner gekend is, bezorgen we jou meer informatie zodat je ook via hen een poetsvrouw of klusjesman kan aanvragen.
Wanneer verandert er iets voor mij?
Wanneer de nieuwe partner de poets- en klusdienst overneemt, stopt de gemeente. De juiste startdatum weten we nog niet, maar je krijgt dit zeker op tijd te horen, zodat je niet zonder poetsvrouw of klusjesman valt.
Wat verandert er voor mij?
Jouw poetsvrouw of klusjesman van de gemeente komt niet meer langs wanneer de nieuwe partner start. Wel kan je een nieuwe poetsvrouw of klusjesman aanvragen bij de nieuwe partner.
Waarom doet de gemeente dit?
Er bestaan voldoende organisaties die mensen verder helpen met een poetsvrouw of klusjesman. De gemeente hoeft dit dus niet zelf te organiseren en zo komt er meer ruimte vrij voor taken die enkel een gemeente kan en mag uitvoeren.
Stopt de gemeente er volledig mee?
Nee, de gemeente neemt de regierol op en blijft dus samenwerken met de nieuwe partner. Zo wil de gemeente proberen om de poets- en klushulp even goed, betaalbaar en bereikbaar te houden voor alle inwoners.
Heb je vragen?
Bel 051 48 01 10 of mail de sociale dienst via socialedienst@zonnebeke.be.