Afhaalpunt voor verenigingen

Verenigingen hebben het dit jaar door de coronacrisis extra moeilijk om geld bij elkaar te krijgen. Ondanks de striktere coronamaatregelen die werden afgekondigd begin november 2020, bieden we als gemeente onze verenigingen de mogelijkheid om hun occasionele opbrengstenverkopen te laten doorgaan.

Verenigingen kunnen op vier manieren te werk gaan:

  • Deur-aan-deur-levering is opnieuw toegestaan.
  • Werken met een erkend afhaalpunt bij een professionele instantie (bv. een lokale handelaar).
  • Werken met een afhaalpunt georganiseerd door de gemeente (drive-in OC ’t Zonnerad).
  • Of je kan werken met behulp van het online platform Crowdselling.

 

Deur-aan-deur-levering

Verenigingen mogen nu opnieuw werken met een levering aan huis, maar  onder volgende voorwaarden:

  • Er moet naar analogie met de professionele pakjesdiensten aangebeld worden, het pakje moet aan de deur gezet worden en men moet meteen afstand nemen. Sowieso moet elk fysiek contact vermeden worden tussen verkoper/aanbieder en koper/ontvanger. Men mag niet binnen in de woning.
  • Verenigingen mogen nog steeds hun pakketten niet zelf samenstellen. Dit moet door een professionele instantie gebeuren.
  • Indien transport via auto: tussen de leden van de vereniging die niet samenwonen, moet er in de auto een afstand van 1,5 meter zijn. Het type wagen is dus bepalend om te weten met hoeveel personen je in de auto kan, om te leveren aan huis.

 

Samenwerking met een erkend afhaalpunt bij een professionele instantie

Enkel een bestaande winkel/horecazaak/traiteur/cateraar/restaurateur mag etenswaren bereiden, aan de deur bezorgen of een bestaand afhaalpunt benutten. Gemeente Zonnebeke raadt daarom alle verenigingen aan om samen te werken met lokale handelaars en zelfstandigen om acties uit te werken en in goede banen te leiden.

Hier kan je een overzicht vinden van alle handelaars die bereid zijn hieraan mee te werken.

 

Gemeentelijke drive-in aan OC 't Zonnerad

Indien bovenstaande opties niet mogelijk zijn, kan de vereniging onder toezicht van de gemeente en in openlucht een afhaalmoment organiseren voor de verkochte goederen via de gemeentelijke drive- in aan OC ’t Zonnerad (Tresoriersstraat 6, 8980 Zonnebeke).

De drive-in wordt enkel op vrijdagavond en zaterdagmiddag georganiseerd, niet op feestdagen. Via het aanvraagformulier onderaan kun je je tijdsslot aanvragen.

Volgende tijdssloten zijn mogelijk:

  • Op vrijdag van 17 tot 21 uur.
  • Op zaterdag van 14 tot 18 uur.

De vereniging mag helpen bij het laten afhalen van de goederen, maar dit moet gebeuren volgens de coronarichtlijnen en onder toezicht van de gemeente.

Afspraken drive-in

Voorwaarden

Goederen die verkocht en verdeeld mogen worden via een drive-in afhaalpunt:

  • Aangekochte goederen die doorverkocht worden (bv. industriële koeken, pannenkoeken, chocolade reeds verpakt, postkaarten, balpennen, sleutelhangers…)
  • Verse etenswaren (bv. spaghetti, zelf gemaakte pannenkoeken, soep, hutsepot…) enkel indien bereid door een professionele traiteur/cateraar/restaurateur… De vereniging mag hierbij niet helpen.
  • Niet-etenswaren die zelf gemaakt worden (bv. kaarsen, zelf gemaakte postkaarten…).
  • Samengestelde pakketten (bv. ontbijtmand): dit kan, maar de pakketten mogen niet door de vereniging samengesteld worden, enkel door een professionele instantie.

Etenswaren die door de vereniging zelf worden gemaakt, zijn niet toegelaten.

Afhandeling
  • De producten zijn op voorhand goed verpakt zodat de overdracht vlot kan verlopen.
  • De koper komt de drive-in ingereden op het voorziene tijdslot dat hem door de vereniging op voorhand werd meegedeeld. Aan de voorruit van de wagen hangt een A4 met mogelijke info die op voorhand door de vereniging werd bezorgd:
    • Naam van de klant (koper).
    • Nummer van de bestelling.
    • Aard van de bestelling.
    • Aantal (producten of pakketten).
    • Tijdsslot (bijvoorbeeld tussen 14 en 14.30 uur of een ander kleur per tijdslot/dag)
  • De medewerker van de vereniging leest de informatie af en haalt de bestelling uit de voorraad.
  • De koper blijft in de wagen zitten en iemand van de vereniging opent de koffer of achterdeur om de producten in de wagen te plaatsen.
  • Op die manier worden samenscholingen vermeden en hoeft er geen contact te zijn tussen aanbieder en koper.
  • De medewerker ontsmet tussen twee afhaalmomenten door steeds de handen.
  • Er zullen twee desinfectiezuilen aan de drive-in worden voorzien door de gemeente.
Regelgeving
  • Reserveren van een drive-in dient minimum vijf dagen op voorhand te gebeuren en kan pas na toelating van de dienst evenementen gebruikt worden. Reserveren van drive-in gebeurt via een invulformulier.
  • De vereniging informeert de afhalers vooraf over het verloop en de regels van de afhaling (bv: datum, uur en adres van afhaling, afhaler blijft in auto zitten, betaling vooraf...).
  • De vereniging organiseert zelf de stockage van de producten in het gebouw met het oog op een vlotte doorstroom in de drive-in. De pakketten staan bijvoorbeeld klaar per nummer, per tijdslot, per naam.
  • De afhaler komt bij voorkeur met de auto en de goederen worden door de vereniging in de koffer geplaatst.
  • De vereniging voorziet een inrit voor voertuigen en zorgt ook voor een vlotte uitrit. Zo wordt een zogenaamde drive-in gecreëerd.
  • Het afhaalpunt kan voorzien worden als een tijdelijke parkeerplek waar de pakketten in de wagen worden gezet. Deze plek wordt duidelijk omlijnd en bevindt zich dichtbij het gebouw. Afhankelijk van de parking kunnen er één of twee parkeerplekken zijn.
  • De vereniging organiseert de bestellingen en laat op voorhand of achteraf betalen. In de drive-in mag niet worden betaald.
  • De bemanning van de afhaalpunten kan door maximaal twee personen van de verenigingen tegelijk wegens het samenscholingsverbod van maximaal vier personen. Als de koper om één of andere reden toch uit moet stappen wordt het maximum niet overschreden. Er zal ook telkens één iemand aanwezig zijn die aangesteld wordt voor de gemeentelijke controle.
  • Indien de afhaal over meerdere uren of dagen loopt, kan er wel gewisseld worden tussen medewerkers. Bij een wissel van shift moet goed afgesproken worden zodat er niet meer dan vier personen tegelijk aanwezig zijn.
  • Alle medewerkers van de vereniging dragen gedurende de volledige afhaalperiode een mondmasker, zowel binnen als buiten.
  • Ook de koper moet, zoals we allemaal verplicht zijn, steeds een mondmasker bij zich hebben voor het geval hij/zij moet uitstappen.
  • De medewerkers zorgen dat ze onderling steeds de minimale afstand van 1,5 meter bewaren, tenzij ze tot dezelfde bubbel behoren.
  • Aan de drive-in is ontsmettingsmiddel voorzien om de handhygiëne van de medewerkers te garanderen.
Boeken van een drive-in

Reserveer via het aanvraagformulier het gewenste tijdsslot.

Sluiting OC's

Alle andere OC's blijven gesloten tot en met 15 januari 2021.

Meer info?

Dienst vrije tijd, 051 68 03 85, cultuur@zonnebeke.be

 

Online platform Crowdselling

Crowdselling is een online platform waarop verenigingen en scholen eenvoudig een webshop kunnen starten met eigen producten of met producten van lokale handelaars, om zo jullie verkopen eenvoudig te laten verlopen.

Hoe werkt het?

Er zijn twee manieren om hiermee aan de slag te gaan: ofwel werk je samen met een eigen leverancier en verkoop je je eigen producten, ofwel werk je samen met lokale handelaars.

Eigen leverancier
  1. Je registreert welke producten je wil verkopen of kiest een pakket uit het bestaande aanbod op het platform en start de webshop of de verkoop.
  2. Bij elke bestelling ontvang je de inkomsten op een eigen (gratis) online rekening van Stripe, min transactiekosten (registreren is gratis, maar er wordt 5% incl. BTW van de opbrengst afgehouden als transactiekost met een minimum van 0,50 euro per bestelling).
  3. Je staat zelf in voor het aankopen en verdelen van de producten en betaalt de leverancier met de opbrengsten.

Je wordt hierin van A tot Z ondersteund met een eigen dashboard, waar je onder meer de bestellingen kan opvolgen en beheren, zoals het berekenen van de meest optimale leverroute.

Via aangesloten lokale handelaar
  1. Je kiest uit een kant-en-klaar aanbod van lokale handelaars welke producten je wil verkopen. Bv. wijn van het lokale wijnhuis, pannenkoeken van de lokale bakker of pasta van de lokale traiteur. Je ziet meteen hoeveel de verkoopprijs en de winstmarge bedraagt per product.
  2. Bij elke bestelling ontvangt je de afgesproken winstmarge op een eigen (gratis) online rekening van Stripe. Ook de handelaar krijgt zijn inkoopprijs meteen op de rekening, min transactiekosten (registreren is gratis, maar er wordt 7% excl. BTW van de opbrengst afgehouden als transactiekost met een minimum van 0,70 euro per bestelling). In dit scenario worden de transactiekosten dus gedragen door de lokale handelaar en niet door de vereniging.
  3. De vereniging geeft een seintje aan de handelaar wanneer ze de verkoop willen afsluiten. Alles is reeds betaald. De handelaar heeft een dashboard waarin hij kan zien welke verkopen lopende zijn en hoeveel zij reeds verkocht hebben.
  4. De leverancier levert alle bestellingen samen bij de vereniging, die verder instaat voor de verdeling ervan.

Heb je hierover nog specifieke vragen? Dan kun je terecht bij het team van Crowdselling op crowdselling.eu.

Ben je enthousiast en heb je via dit platform een eigen webshop opgestart of heb je een webshop in eigen ontwikkeling opgestart? Geef zeker de link van de webshop door via communicatie@zonnebeke.be. De linken zullen gepubliceerd worden op de gemeentelijke website, zodat jullie aanbod bij alle inwoners terecht komt!

Meewerken als lokale handelaar?

Ook voor de lokale handelaar is het systeem interessant: je kan je inschrijven als partner, waardoor verenigingen een kant-en-klare webshop kunnen starten met jouw producten. Het is voor de verenigingen aantrekkelijk om voor een lokale partner te kiezen, omdat er dan voor hen geen transactiekosten zijn. Deze worden gedragen door de handelaar. En als lokale handelaar is het leuk meegenomen om een vereniging te steunen met jouw producten.

Enthousiast om ook partner te worden? Je vindt alle informatie op crowdselling.eu/partner-worden.