Meldpunt problematische woonsituaties

Kwaliteit woning

Omdat iedereen recht heeft op een goede woning, moet iedere woning in Vlaanderen voldoen aan bepaalde minimale kwaliteitsnormen: basiscomfort bieden, veilig en gezond zijn.

Vermoed je als huurder of verhuurder dat er problemen zijn met betrekking tot de kwaliteit van jouw woning, dan kan je dit melden aan de woondienst.

Huurdiscriminatie

Ben je als huurder of verhuurder gediscrimineerd of ben je getuige van discriminatie op de huurmarkt?

Meld deze problemen dan zeker ook aan UNIA, de openbare en onafhankelijke instelling die discriminatie bestrijdt en gelijke kansen bevordert.

Een verhuuradvertentie luidt: 'Geen OCMW-kandidaten', 'Arbeidscontract van onbepaalde duur vereist' of 'We huren niet aan vreemdelingen', een blinde kandidaat-huurder wordt geweigerd vanwege zijn geleidehond, een eigenaar verbreekt het huurcontract wanneer hij verneemt dat de huurder homoseksueel is...

Wie ondersteuning wenst om een melding in te dienen bij UNIA, kan terecht bij de woondienst. Samen verkennen we jouw situatie en dienen we het meldingsformulier in.

Na de melding zal een medewerker van UNIA je contacteren en onderzoeken of het over een overtreding van de antidiscriminatiewetgeving gaat. Het doel is een onderhandelde oplossing waarmee jij tevreden bent. UNIA onderneemt enkel stappen met expliciete toestemming van de melder. Meestal nemen zij in eerste instantie contact op met de betrokken partijen om de situatie uit te klaren. Ze streven in de eerste plaats naar sensibilisering en/of bemiddeling.

Andere situaties

Alle andere problemen met situaties rond wonen kunnen aan de woondienst worden gemeld. Denk hiervoor bijvoorbeeld aan volgende situaties: maak je jou zorgen over de woontoestand van je buur? Lijkt de stabiliteit van een woning je niet meer oké? Is er gevaar voor het openbaar domein of omwonenden? Is er geurhinder?

Meer info?

Woondienst, 051 68 03 88