Kruispunt Beselarestraat – Dadizelestraat

Het Agentschap Wegen en Verkeer, de beheerder van de Vlaamse gewest-, autosnelwegen en fietspaden, richt binnenkort het kruispunt van de Beselarestraat (N303) met de Dadizelestraat opnieuw in.

Wanneer

De werken starten op maandag 22 april 2024 en duren, als alles vlot verloopt, tot midden mei 2024.

De timing is onder voorbehoud van werf- en weersomstandigheden.


Hinder

  • Voetgangers kunnen zich tijdens de werken veilig op het voetpad verplaatsen.
  • Fietsers kunnen zich in beide richtingen op de Beselarestraat verplaatsen. Ze rijden beurtelings voorbij de werfzone, aan de tijdelijke verkeerslichten.
  • De werken hebben een invloed op de bussen van lijn 908 (Beselare, Passendale, Moorslede en Roeselare). Plan je route op delijn.be/routeplanner of de app van De Lijn.
  • Verkeer op de Beselarestraat blijft mogelijk tijdens de werken. Het verkeer rijdt beurtelings voorbij de werfzone, via tijdelijke verkeerslichten.
  • Verkeer uit de Dadizelestraat en Oude Kortrijkstraat kan de Beselarestraat niet oprijden of uitrijden. Bewoners rijden lokaal om.
  • De winkels en handelszaken op de Dadizelestraat, Oude Kortrijkstraat en Beselarestraat blijven steeds te voet bereikbaar. Er wordt een veilige corridor afgezet tussen het voetpad en de werkzone zodat klanten vlot de handelszaken kunnen bereiken.

Wat

  • Er worden fietssuggestiestroken aangelegd op het kruispunt, vanaf het fietspad op de Beselarestraat. Zo vallen fietsers beter op.
  • De aansluiting van de Beselarestraat met de Dadizelestraat wordt versmald. Zo remt het verkeer vanuit Beselare beter af.
  • Het zebrapad op de Dadizelestraat wordt iets verderop aangelegd, verder weg van het kruispunt. Dat is veiliger voor overstekende voetgangers.
  • De parkeerstrook in de Beselarestraat, op de hoek met de Dadizelestraat, wordt ingekort om de zichtbaarheid te verhogen.
  • Er komt een nieuwe laag asfalt aan de noordelijke zijde van het kruispunt.

Waarom

Het kruispunt werd met behulp van Mobiliteit Innovatief Aanpakken, ook wel MIA genoemd, onderzocht met camera’s. Uit het cameraonderzoek bleek dat:

  • Het verkeer op de Beselarestraat te snel rijdt;
  • Auto’s vanuit de Dadizelestraat naar de Oude Kortrijkstraat het kruispunt schuin oversteken en de straat vaak links inrijden;
  • Fietsers geen duidelijke plek op het kruispunt hebben. Zij rijden vaak tussen en achter het gemotoriseerd verkeer.

Dankzij het cameraonderzoek van MIA kon een potentieel gevaarlijk punt proactief in kaart gebracht worden.

 

 

 

 

 

 


Vragen

 

 

 

 

 


Laatste update: 2 april 2024
zonnebeke-grafisch-element-zon
zonnebeke-grafisch-element-beek
zonnebeke-grafisch-element-zon